Bakan Yumaklı, uygulamayla birlikte zirai ilaçların kullanımının daha kontrollü hale getirileceğini, üreticilerin yalnızca kayıtlı üretim alanları ve yetiştirdikleri ürünler doğrultusunda bitki koruma ürünlerine erişebileceğini söyledi.
Yeni sistemle birlikte pestisitlerin reçetelendirilmesinden satışına, kullanımından takibine kadar tüm süreçlerin elektronik ortamda kayıt altına alınması hedefleniyor.
“SADECE ÜRETİM YAPAN ÜRETİCİ ERİŞEBİLECEK”
Bakan Yumaklı, B Reçete sistemiyle ilgili düzenlenen çevrim içi toplantıda 81 ilin Tarım ve Orman İl Müdürleriyle bir araya geldi. Bitkisel üretimde çevre ve insan sağlığını korumanın öncelikli hedefleri arasında olduğunu belirten Yumaklı, pestisit kaynaklı risklerin azaltılması amacıyla yeni takip sisteminin devreye alındığını ifade etti.
Yumaklı, sistem sayesinde bitki koruma ürünlerinin rastgele kullanımının önüne geçileceğini belirterek, “Bu sistemde sadece bitkisel üretim yapan üreticiler bitki koruma ürününe erişebilecek. Sadece üretim yapılan alan için satış ve kullanım mümkün olacak. Önerilen doz kadar zirai ilaç alınabilecek” dedi.
Böylece tarım ilaçlarının ihtiyaç dışında kullanımının engellenmesi, hem tüketici sağlığının hem de tarımsal ekosistemin korunması amaçlanıyor.

PİLOT UYGULAMA DÖRT İLDE BAŞLADI
B Reçete uygulamasının daha önce belirli illerde pilot olarak başlatıldığını hatırlatan Yumaklı, sistemin ilk olarak Mersin, Samsun, Ankara ve Kırklareli’nde uygulandığını söyledi.
Pilot süreçte elde edilen veriler doğrultusunda sistemin geliştirildiğini belirten Yumaklı, 1 Temmuz itibarıyla tüm Türkiye’de uygulanacağını açıkladı.
Yumaklı, “Ocak ayından bugüne kadar yoğun bir çalışma yürüttük. Sistem hızlıca müdahale edilebilir, gerektiğinde düzeltilebilir ve geliştirilebilir şekilde tasarlandı” ifadelerini kullandı.
PESTİSİT KULLANIMINDA YENİ KONTROL DÖNEMİ
Bakan Yumaklı, uygulama öncesinde bitki koruma ürünlerinin gereğinden fazla veya yanlış kullanımının önemli sorunlardan biri olduğunu belirtti.
Yeni sistemle birlikte pestisitlerin hangi üretici tarafından, hangi ürün için, hangi alanda ve ne miktarda kullanıldığının kayıt altına alınacağını söyleyen Yumaklı, şu değerlendirmede bulundu:
“B Reçete sisteminde pestisitlerin hem reçetelendirilmesi hem satış hem de uygulama aşamaları elektronik ortamda kaydedilecek. Üreticilerimizin tarım alanı ve ürün bilgilerine göre bilimsel kriterlerle belirlenmiş dozlarda kullanım yapması sağlanacak.”
Bu uygulamayla tarım ilaçlarının bilinçsiz kullanımının azaltılması, kalıntı risklerinin önlenmesi ve güvenilir gıda üretiminin desteklenmesi hedefleniyor.

“BU BİR DEVRİM OLACAK”
Sistemin Türkiye’de pestisit kullanımı açısından önemli bir dönüşüm sağlayacağını belirten Yumaklı, uygulamayı “devrim niteliğinde” olarak değerlendirdi.
Yumaklı, “Biz de tüketiciyiz, aynı gıdaları tüketiyoruz. Bu konuya sadece bir iş olarak bakmıyoruz. Bu sistem Türkiye’de pestisit anlamında bütün duvarları yıkacak, bütün problemlerin çözümüne aday olacak” diye konuştu.
Bakan Yumaklı, vatandaşların güvenilir gıdaya ulaşmasının temel sorumluluklarından biri olduğunu vurgulayarak, sistemin etkili uygulanması için tüm birimlerin hassasiyetle çalışması gerektiğini söyledi.
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ TARIMDA YENİ RİSKLER OLUŞTURUYOR
Tarım sektörünün son yıllarda iklim değişikliği, hastalıklar ve zararlı organizmalar nedeniyle daha dinamik bir yapıya dönüştüğüne dikkat çeken Yumaklı, tarımsal üretimde daha hızlı ve hassas karar mekanizmalarına ihtiyaç duyulduğunu belirtti.
Yumaklı, “İklim değişikliği de dahil olmak üzere zararlıların artması ve hastalıkların farklı yöntemlerle karşımıza çıkması, çok daha dikkatli hareket edilmesi gereken bir dönemi beraberinde getirdi” dedi.
Yeni sistemle birlikte ilaç kullanımının, tıpkı beşeri ilaçlarda olduğu gibi belirli kurallar çerçevesinde takip edileceğini anlatan Yumaklı, ilacı yazanın, kullananın, kullanım amacı ve dozunun kayıt altında olacağını ifade etti.

DENETİMLER VE BİLGİLENDİRME ÇALIŞMALARI SÜRECEK
Bakan Yumaklı, uygulamanın yaygınlaşmasıyla birlikte bazı kesimlerin sistemi eleştirebileceğini veya etkisiz hale getirmeye yönelik girişimlerde bulunabileceğini belirtti.
Bu tür girişimlere karşı vatandaşların doğru bilgilendirilmesinin önemine vurgu yapan Yumaklı, Bakanlık olarak güvenilir gıda hedefinden geri adım atmayacaklarını söyledi.
İl müdürlerine de talimat veren Yumaklı, sistemin kesintisiz çalışması, olası sorunların hızlı çözülmesi, kayıtların düzenli tutulması ve üreticilerin doğru şekilde bilgilendirilmesi gerektiğini belirtti.
1 Temmuz’dan itibaren başlayacak uygulamayla birlikte Türkiye’de tarımsal üretimde izlenebilirlik döneminin daha da güçlenmesi bekleniyor.





