Vergi sisteminde dijital dönüşüm süreci hız kazanırken, işletmeler için e-Fatura ve e-Arşiv zorunluluğunda kritik tarihe sayılı günler kaldı. Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, 2025 yılı cirosu 3 milyon TL ve üzerinde olan mükelleflerin en geç 1 Temmuz’a kadar e-Fatura sistemine geçmesi gerektiğini duyurdu.
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından Vergi Usul Kanunu tebliğleriyle kademeli olarak genişletilen uygulama kapsamında, belirlenen şartları taşıyan mükelleflerin faturalarını elektronik ortamda düzenlemesi zorunlu hale geliyor.

E-FATURA İÇİN SON GÜN 1 TEMMUZ
TÜRMOB Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, e-Fatura uygulamasında ciro limitleri ve faaliyet alanlarına göre zorunluluk kapsamının genişlediğini belirterek, işletmelere son tarih uyarısında bulundu.
Yıldız, “2025 yılı cirosu 3 milyon lira ve üzeri olan mükelleflerin, en geç 1 Temmuz’a kadar e-Fatura sistemine geçiş zorunluluğu bulunuyor” ifadelerini kullandı.
Bu kapsamda yer alan işletmeler, belirtilen tarihten itibaren faturalarını kağıt ortamında değil, elektronik sistem üzerinden düzenlemek zorunda olacak.
BAZI SEKTÖRLERDE CİRO ŞARTI ARANMIYOR
e-Fatura ve e-Arşiv zorunluluğu yalnızca ciro sınırıyla sınırlı değil. Bazı sektörlerde faaliyet gösteren mükelleflerin, cirolarına bakılmaksızın elektronik fatura sistemine geçmesi gerekiyor.
TÜRMOB’un paylaştığı bilgilere göre, EPDK lisanslı akaryakıt şirketleri, sigara ve alkol üreticileri ile ithalatçıları, e-ticaret yapan işletmeler, internet satış platformları ve reklam aracıları uygulama kapsamında yer alıyor.
Ayrıca gayrimenkul ve motorlu araç alım-satımı ya da kiralama faaliyeti yürütenler, SGK ile sözleşmeli hastaneler ve tıp merkezleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı belgeli oteller, sebze ve meyve ticaretiyle uğraşan komisyoncu ve tüccarlar da e-Fatura ve e-Arşiv sistemini kullanmak zorunda.
Elektrikli araç şarj hizmeti sunan firmalar, maden ruhsatı sahipleri, demir-çelik sektörü, şeker üreticileri ve gübre takip sistemine kayıtlı mükellefler de ciro şartına bakılmaksızın zorunluluk kapsamında bulunuyor.

KAĞIT FATURA KESENLERE AĞIR CEZA GELİYOR
Zorunluluk kapsamında olduğu halde kağıt fatura düzenlemeye devam eden işletmeler için ciddi yaptırımlar uygulanacak. TÜRMOB Genel Başkanı Yıldız, bu konuda mükellefleri uyararak özel usulsüzlük cezalarına dikkat çekti.
Yıldız, “Zorunluluğu olduğu halde kağıt fatura düzenlenmeye devam edildiğinde, işletmelere Vergi Usul Kanunu’na göre özel usulsüzlük cezaları kesiliyor. Bu cezaların yıllık üst sınırı 2026 yılı için 17 milyon lira. Fatura bedelinin yüzde 10’u oranında uygulanan özel usulsüzlük cezası, pek çok mükellef için işletmeyi sarsacak boyutlara ulaşabilmektedir” dedi.
FATURALAR ELEKTRONİK ORTAMDA DÜZENLENECEK
Kapsama giren işletmeler, geçiş işlemlerinin ardından faturalarını elektronik ortamda oluşturacak. e-Faturalar, Gelir İdaresi Başkanlığı sistemleri üzerinden satıcıdan müşteriye doğrudan iletilecek.
e-Arşiv faturalar ise müşterinin talebine göre elektronik ortamda gönderilebilecek ya da kağıt çıktı olarak teslim edilebilecek.
Mükellefler, sisteme geçiş işlemlerini ve teknik altyapı kurulumlarını Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yetkilendirilen özel entegratör kuruluşlar aracılığıyla tamamlayabilecek.
Uzmanlar, işletmelerin cezai yaptırımlarla karşılaşmaması için 1 Temmuz tarihinden önce gerekli başvurularını ve sistem geçişlerini tamamlaması gerektiğini vurguluyor.




