Türk sinemasının unutulmaz isimlerinden Kadir İnanır için Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi’nde anma töreni düzenlendi. 77 yaşında hayatını kaybeden usta oyuncunun törenine ailesi, yakınları, sanatçı dostları, hayranları, sinema ve siyaset dünyasından çok sayıda isim katıldı.
Törende Kadir İnanır’ın 27 yıllık hayat arkadaşı Jülide Kural da konuşma yaptı. Kural, gözyaşları içinde yaptığı konuşmada hem salonu duygulandırdı hem de İnanır’ın yaşamı boyunca savunduğu değerleri hatırlattı.

JÜLİDE KURAL: ŞU ANKİ DUYGUM SADECE SESSİZCE DURMAK
Jülide Kural, konuşmasına duygularını ifade etmekte zorlandığını belirterek başladı. Kural, Kadir İnanır’ın haykırmak istediklerinin çok büyük olduğunu söyleyerek şu ifadeleri kullandı:
“Aslında bakarsanız şu andaki duygum sadece sessizce durmak. Ama Kadir’in haykırmak istedikleri o kadar büyük ki kalbimin buna dayanabileceğini zannetmiyorum. O yüzden kısa da olsa sizinle bir şeyler paylaşmaya çalışacağım.
Aslında Kadir İnanır’ı hepiniz tanıyorsunuz. Onun haksızlık karşısında taşan öfkesini, sevgisini ifade ederken sözcüklere hiç ihtiyaç duymamasını, yoksulluk, adaletsizlik, eşitsizlik karşısında şahlanan o vicdanını...”

“KADİR İNANIR RUM’DUR, TÜRK’TÜR, ERMENİ’DİR VE TABİİ Kİ KÜRT’TÜR”
Kural, konuşmasının devamında Kadir İnanır’ın yalnızca bir sinema oyuncusu olmadığını, halkların ortak hafızasında yer etmiş bir isim olduğunu vurguladı.
Jülide Kural, İnanır’ın insanlığını, sanata ve hayata bakışını şu sözlerle anlattı:
“Onun insanlığını hepiniz biliyorsunuz. Belki de hayatı boyunca en büyük heyecanı olan sinemada kendi aktörlüğünü icra ederken tanık olduğum bir şeydir; dönüp dolaşıp başvurduğu yerdi kalbi, sezgileri ve en önemlisi merakı ve hayata gülümseyerek bakabilme cesareti. Ben onu bu süreçlerde hep izledim. Bu benim için büyük bir ayrıcalıktı. Bir yandan da biliyorsunuz ki Kadir İnanır şöyle bir bakışıyla seyircisinin yıllarca sürecek olan unutulmazıdır.
Ve herkesin aslında abisidir, oğludur, sevgilisidir. dayısıdır, babasıdır ve aslında o halktır, Anadolu’dur ve bütün halkların dostudur. O yüzden de Rum’dur, Türk’tür, Ermeni’dir, Çerkez’dir, Boşnak’tır, Türk’tür, Arap’tır ve tabii Kürt’tür.”
“VASİYETİN SORUMLULUĞUMUZDUR SEVGİLİM”
Kural, konuşmasının son bölümünde Kadir İnanır’ın memleketine en büyük vasiyetinin barış olduğunu söyledi.
Jülide Kural, sözlerini şu ifadelerle tamamladı:
“Bu dünyadayken ya da ayrılırken en büyük vasiyetidir memleketine. ‘O büyük barışı mutlaka biz halklar kuracağız’ der dünyanın en güzel gülümsemesiyle. Vasiyetin sorumluluğumuzdur. Bir gün mutlaka sevgilim. Mutlaka...”
Kural’ın bu sözleri salonda duygusal anlara neden oldu.

TÖRENDE GÖZYAŞLARINI TUTAMADI
Jülide Kural, törende Kadir İnanır’ın filmlerinden ve röportajlarından oluşan görüntüleri izlerken de gözyaşlarına hakim olamadı.
İzleyici sıralarında oturan Kural’ın bir yanında CHP İstanbul İl Başkanı Özgür Çelik, diğer yanında ise Kadir İnanır’ın yeğeni Levent İnanır yer aldı.
SONER ARICA: GERÇEKTEN İNANMIYORUM, NİYE BURADAYIZ?
Kadir İnanır’ın yeğeni sanatçı Soner Arıca da törene katılan isimler arasındaydı. Birkaç gün önce annesini kaybeden Arıca, dayısı Kadir İnanır’ın vefatıyla bir kez daha büyük acı yaşadı.
Arıca, kendisine uzatılan mikrofona şu sözlerle duygularını anlattı:
“Çok üzgün ve şaşkınım. Ölüm derken bile zorlanıyorum. Kimseye yakışmıyor ama ben hiçbir zaman böyle bir şey olmayacak diye düşünüyordum. Gerçekten inanmıyorum. Niye buradayız? Çok tuhaf, çok üzgünüm. 3 gün önce de annemi kaybettik. Öyle...”

PERİHAN SAVAŞ: O BENİM KAHRAMANIMDI
Törene katılan Perihan Savaş da Kadir İnanır için duygu dolu ifadeler kullandı.
Savaş, “Çok acı. Ne söylenir bilmiyorum. Sadece şunu söylemek istiyorum; onu çok özleyeceğiz. Ölmedi zaten o. Yaşıyor. Kadir İnanır benim kahramanımdı” dedi.
Menderes Samancılar ise usta oyuncu için, “Ciğerimizin köşesiydi” ifadesini kullandı.
Burak Deniz de, “Türkiye için Türk sineması için çok büyük bir ismi kaybettik. Yakınlarına Allah sabır versin. Kadir İnanır çoğumuz için bir idoldü. Onun filmleriyle büyüdük” diye konuştu.

KEREM ALIŞIK: DURUŞUNDAN SEVDA AKARDI
Kerem Alışık, Kadir İnanır’ın hem sinema hem de kişisel hayatındaki yerini anlatarak, “Mükemmel bir adamdı. Çok güzel gülerdi, çok güzel bakardı. Duruşundan sevda akardı. Bizim aile dostumuzdu. Çocukluğumdu, gençliğimdi... Ama şimdi bizi bırakıp çok sevdiği arkadaşlarının yanına gitti. Artık hiçbir filmin yüzü gülmez. Çok önemli bir değerdi. Mekanı cennet olsun” dedi.
Levent Özdilek ise, “Yeşilçam sineması son starını kaybetti. Kadir İnanır benim için dik duruş demekti” ifadelerini kullandı.
Tamer Karadağlı da, “Herkesin Kadir Abi’siydi. Çok önemli bir oyuncuydu. Bir devir kapandı. Kadir Abi’nin Türk sinemasındaki etkisi tartışılmaz. Şimdi son görevimizi yapmaya geldik. Kadir İnanır hafızamda her şekilde yaşayacak. Onu tek bir kelimeyle tanımlamak mümkün değil” diye konuştu.
“NEFES ALACAK HALİMİZ YOK”
Törende konuşan Halil Ergün, “Kadir ile lise yıllarından bu yana arkadaşlığımız vardı” dedi.
Nur Sürer ise acısını, “Nefes alacak halimiz yok. Konuşacak halde değilim” sözleriyle dile getirdi.
Nuri Alço da, “Kadir İnanır çok güzel bir insandı. Çok büyük bir insanı kaybettik. Allah rahmet eylesin. Söyleyecek bir şey bulamıyorum” ifadelerini kullandı.
YEŞİLÇAM’IN KADİR ABİ’SİNE SON VEDA
Türk sinemasında canlandırdığı unutulmaz karakterlerle hafızalara kazınan Kadir İnanır, Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi’nde düzenlenen törenle sevenleri tarafından uğurlandı.
Tören boyunca hem sanat dünyasından hem de sevenlerinden gelen mesajlarda İnanır’ın yalnızca bir oyuncu değil, duruşu, vicdanı ve toplumsal hassasiyetleriyle de iz bırakan bir isim olduğu vurgulandı.




